Session 21: Narrative Construction: The Interplay of Authorship and Editing in Cinema and Literature
Guest Speaker
Mostafa Kherghepoush
Film Editor
Date and Time
May 28th, 2023
2 p.m. to 4 p.m. (ET)
8 p.m. to 10 p.m. (CEST)
چکیده
تدوين در فيلم و ويرايش در ادبيات داستانى دو مهارتى هستند كه به دليل طبيعت خود همواره در پرده مانده اند و ظرايف و امكاناتشان در خلق آثار ادبى و سينمائى كمتر بيان شده است. در پيشانى كتابها هرگز نام ويراستار ديده نميشود و عنوان تدوينگر در سينما تا قبل از فيلم "بانى و كلايد" آرتور پن، در ميان انبوهى از اسامى فرعى بر پرده ظاهر ميشد. از نگاه عموم، ويرايش، به كارگيرى علائم سجاوندى در متن است و تدوين در فيلم به قطع هموار دو نما خلاصه ميشود، در حاليكه اين مهارتها در شكل دادن به ساختار نهایى اثر و نحوه تأثيرگذاريش بر مخاطب نقشى اساسى دارند. واژه Edit كه در زبان انگليسى به هر دو فعاليت اطلاق ميشود فقط شباهتى ظاهرى يا تصادفى نيست بلكه حكايت از ماهيتى مشترك نيز دارد. اين ارائه قصد آن را ندارد تا جايگاه ويراستار وتدوينگر را تفويت كند بلكه برآنست تا نشان دهد خلق يك اثر، پس از اتمام فيلمبردارى يا تكميل نسخه اوليه يك رمان پايان نيافته و چه بسا در اتاق تدوين فيلم يا دفتر يك ويراستار ادامه مى يابد. تكيه اصلى در اين ارائه بر سينما خواهد بود و از نمونههاى ادبيات داستانى به ويژه داستان كوتاه در جهت روشنتر شدن موضوع بهره خواهيم برد.
مطالب پیشنهادی برای مرور پیش از جلسه
A Small Good Thing (From: Cathedral) by Raymond Carver
The Bath (From: What We Talk About When We Talk About Love) by Raymond Carver
Short cuts (1993) by Robert Altman
معرفی سخنران
مصطفى خرقه پوش تدوينگر برجسته ايرانى از سال ١٩٩٦ در اين حرفه فعاليت دارد و بيش از چهل فيلم سينمائى و چندين فيلم مستند در کارنامه دارد. توجه ويژه او به داستان و روايت در فيلم و نحوه كنترل و پرداخت روائى قصه و شخصيت ها در تدوين به توفيق او در دستيابى به ضرباهنگ مناسب و لحن يكدست كارهايش يارى بسيار رسانده و اين موضوع حتي در مستند هايي كه تدوينشان را به عهده داشته نيز ديده ميشود و همين رويكرد را در وركشاپ و كلاس هاي متعددی كه در دانشگاهها و مراكز فرهنگي داشته پى گرفته است.
او تاكنون جايزههاى متعددى از جمله سيمرغ بلورين بهترين تدوين براى فيلم "دوئل" (٢٠٠٤)از فستيوال فجر و جايزه جشنواره تورين ايتاليا را براى فيلم "درخت خاموش" (٢٠٢٠)دريافت كرده است. وى در سال ٢٠٠٩ تدوين مستند بلند"تابستان ما در تهران" ساخته "جاستين شاپيرو" نامزد جايزه اسكار را به عهده داشت. از شناخته شده ترين كارهاى مصطفى خرقهپوش فيلمهاى "ليلا "و "درخت گلابی" از داريوش مهرجویى، زير پوست شهر و بانوى ارديبهشت از رخشان بنى اعتماد. "دو زن" تهمينه ميلانى، "زندان زنان" منيژه حكمت "لاكپشتها پرواز نميكنند" بهمن قبادى، "جرم " و "محاكمه درخيابان" مسعود كيميائى و "آشغالهاى دوست داشتنی" محسن اميريوسفى را ميتوان برشمرد.